Přejít k hlavnímu obsahu

6 nejčastějších důvodů, proč webové projekty selhávají

Aby webový projekt byl považován za úspěšný, musí splňovat 3 následující charakteristiky:

  • Projekt nepřekročil časový rámec,
  • Projekt nepřekročil rozpočet,
  • Projekt splňuje všechny požadavky.

Splnit všechny 3 body může být náročnější, než se na první pohled zdá. Zde je několik příčin problémů, na které si je potřeba dát pozor.

skok

Nenechte webový projekt Vás dohnat k šílenství

1) Nejde jen o web, jde o váš cíl

Bohužel stále velmi častá chyba mnoha vývojářů a internetových agentur. Pro to, aby web sloužil přesně vašim účelům, je nutné, aby účely chápaly obě strany. Dodavatel by měl být schopný navrhovat vyhovující řešení, uplatnit své zkušenosti do každého nového projektu. Pokud dostanete technicky výborné webové stránky, které ovšem nepodporují návštěvníky k akci (čti k poptávce), nelze považovat web za úspěch. Vybírejte si tedy takové dodavatele, které bude zajímat, proč web vzniká, jaký je váš definovaný cíl. Ať už se jedná o větší prodej na e-shopu, novou korporátní identitu či získání co největšího počtu návštěvníků, dodavatel by tento důvod měl znát.

2) Scope projektu - Chci všechno. A hned!

Při plánování projektů je nutné myslet komplexně a do budoucnosti. I Freddie Mercury zpíval „I want it all. And I want it now“, ale všichni víme, že nedopadl zrovna nejlépe. S rostoucím rozsahem projektu roste taktéž riziko problémů. Pokud byste rádi spustili obrovský portál, jehož vývoj bude trvat půl roku, neočekávejte ho za měsíc.

Jako vhodné východisko slouží fázování projektu. Rozložení požadovaných sekcí a funkcí do několika kategorií dle důležitosti. Standardně použivané „Requiered“, „Nice to have“, „Maybe… in future“ pomůže dosáhnout cíle nakonec rychle a zároveň udrží rozpočet projektu na uzdě. Celý vývojářský tým se bude soustředit na aktuální úkoly, které dokončí kvalitně a včas. A mezitím se požadavky z kategorie „Nice to have“ mohou přesunout buď do „Required“ či také úplně zmizet…

3) Kontrola průběhu - Důvěřuj, ale prověřuj

Pokud vám dodavatel po první schůzce řekne „Jasný, za 2 měsíce to bude hotový, my vám pak zavoláme“, berte rychle nohy na ramena. Bylo by to krásné, ale je to utopie. V průběhu projektu je důležité udržovat kontakt s dodavatelem, reagovat na změny a kontrolovat hotovou práci. Internetové prostředí se mění rychle jako aprílové počasí, proto je nutné mít vždy aktuální požadavky.

4) Requirements management - Požadavky aneb „… a ještě tohle tady“

Změna je život, s tím se počítá. Všeho ale s mírou. Začátek projektu by měl být odsouhlasen s jasnou vizí výsledku a případné změny, které přijdou v průběhu, by měly být zaznamenány. A samozřejmě by měly být brány v potaz s ohledem na finanční a časové limity.

to do list

Všechny požadavky by měly být správně zaznamenané

Zároveň se vracíme ke třetímu bodu, který nám doporučuje zadávat požadavky na změny co nejdříve. Čím později požadavek vznikne, o to náročnější implementace to může být.

5) Copywriting - Píšu, píšeš, píšeme

Když už máme krásně zpracovaný webový projekt, přichází na řadu plnění obsahem. Nepodceňujte tuto fázi! Domluvte se se svým dodavatelem, kdo tuto část bude mít na starosti. Kvalitní text je esenciální pro úspěch webu po jeho spuštění, díky jemu se návštěvník rozhodne pro akci. Výhodné tedy může být najmout si internetovou agenturu, která nabízí komplexní balík služeb včetně copywritingu.

6) Správa webu - A co teď?

Máme hotovo, máme schváleno, spouštíme web. To zní jako rajská hudba. Ale pozor, neusněte na vavřínech. Prakticky na každé téma na internetu existuje konkurenční projekt, konkurenční firmy. Pokud jste objevili díru na trhu, gratulujeme, vyhráli jste a zbytek tohoto bodu můžete přeskočit.

Pro nás ostatní, kteří se snaží prosadit v internetových vodách plných žraloků, práce nekončí. Naopak začíná boj o návštěvníky. Boj, který nikdy nekončí. Velmi silné zbraně jsou online marketing, PPC kampaně, správa sociálních sítí, pravidelné přidávání textů na web, offline propagace. Návštěvníci jsou vždy velmi rádi, když jim provozovatelé naslouchají a dopracovávají stránky i po technické stránce.

Komunikace základ úspěchu

meeting

Otevřená komunikace jako základní stavební kámen spolupráce

Při webových projektech nezanedbávejte komunikaci. Vztah klient-dodavatel by měl být ve výsledku prospěšný pro obě strany. Již od začátku je důležité nastolit důvěru a nebát se navrhovat nové postupy. Pro dodavatele je důležité naslouchat přáním a cílům klienta. Business cíle, ke kterým by měl projekt dopomoci, jsou totiž vždy ve výsledku to, co se počítá.

Chci vědět víc o Drupalu!

Chci vědět víc o Drupalu!