Přejít k hlavnímu obsahu

„Obsah je to, co prodává“ – tvrzení, které mnozí z nás již zajisté slyšeli a které je potřeba zmínit i v souvislosti s e-shopy. Chcete-li být se svým internetovým obchodem úspěšní, nestačí jej pouze naplnit produkty s tlačítkem „přidat do košíku“. Vzhledem k tomu, o jak moc konkurenční oblast se jedná (v ČR v současnosti existuje přes 42 tisíc e-shopů), je třeba potenciální i stávající zákazníky přesvědčit užitečným a zajímavým obsahem, tzn. recenzemi, návody, souvisejícími články atp., a budovat tak s nimi určitý vztah. A právě tuto potřebu reflektuje Drupal, který není pouhou „izolovanou platformou“ jako Magento či Prestashop, ale robustním systémem dokonale kloubícím e-commerce řešení s obsahovými možnostmi, o čemž se přesvědčili již mnozí hráči na online trhu – některé z nich si představíme v následujících řádcích. Třeba se necháte inspirovat. 

1. LUSH

E-shopy na Drupalu - LUSH

Britská kosmetická společnost LUSH se dlouhodobě pyšnila vysokým objemem prodejů v kamenných prodejnách, a toho samého chtěla dosáhnout i v online prostředí. Cílem společnosti bylo vytvořit takový e-shop, který by reflektoval její orientaci na veganskou a vegetariánskou kosmetiku a který by dokázal budovat loajální vztahy se zákazníky stejným způsobem, jako je tomu u kamenných poboček. To vše v celosvětovém měřítku.

Jedním z důležitých požadavků společnosti byla také schopnost zvládat velký nápor zákazníků, což s původním řešením nebylo možné. V roce 2014, v rámci každoročního výprodeje pořádaného v britský svátek „Boxing Day“, dokonce došlo k úplnému výpadku, a společnost tak přišla o velkou část tržeb. V neposlední řadě byl kladen důraz také na to, aby bylo možno v internetovém obchodě nakupovat prostřednictvím různých zařízení – tedy nejen desktopů, ale i mobilních zařízení

Implementací Drupalu vznikla vysoce škálovatelná globální platforma, která každému regionu umožňuje do velké míry fungovat samostatně. Díky tomu např. vysoký objem prodejů v Německu nebude mít vliv na prodeje na Novém Zélandu atp. 

Realizace projektu trvala zhruba 8 měsíců, ale úsilí se rozhodně vyplatilo. V období onoho výše zmíněného výprodeje dokázal web pojmout 4x více objednávek a bylo vyprodáno 90 % zásob. Avšak i mimo tuto výprodejovou akci vzrostl objem digitálních objednávek o 64 % a průměrná doba relace se zvýšila dokonce o 75 %.

2. FOODA

E-shopy na Drupalu - FOODA

Fooda, americký startup z Chicaga, vznikl za účelem propojení lokálních restaurací s dalšími podniky a organizacemi tak, aby tyto restaurace mohly zásobovat jednotlivá pracoviště občerstvením. Idea se zrodila v roce 2007, kdy jeden ze zakladatelů startupu odmítl nadále přihlížet nedostatečné nabídce jídel pro své zaměstnance. Zpočátku se jednalo pouze o interní „projekt“, ten se však zanedlouho ujal, a proto se nabízela možnost vstoupit i na online trh

K započetí online aktivit bylo zvoleno řešení v podobě Drupalu 6 a platformy Ubercart, avšak postupem času – především vlivem rozvoje činnosti – přešla společnost na framework Drupal Commerce, který ji umožnil implementovat bohatý systém odměn a kreditů, jenž byl do velké míry vyvinut na míru

Fooda spolupracuje s více než 3 tisíci restauracemi, více než 3 tisíci odběratelskými podniky a organizacemi, a operuje ve více než 20 amerických městech. A tento široký záběr napomáhá efektivně zvládat právě Drupal.

3. JYSK

E-shopy na Drupalu - JYSK

Populární dánský obchodní řetězec zabývající se prodejem nábytku a bytových doplňků JYSK v minulosti využíval proprietární software – tedy systém s uzavřeným zdrojovým kódem; ten však z důvodu nedostatečné flexibility, možnosti customizace aj. přestával společnosti stačit, resp. nedokázal nadále reflektovat všechny její požadavky. Vedle flexibility a možnosti tvorby vlastního řešení na míru zaujal Drupal společnost také svými obsahovými možnostmi a obrovskou komunitou vývojářů

Integrace custom řešení byla nezbytná především kvůli komplexnosti podnikových procesů a „vybavenosti“ několika backendovými systémy. Vzhledem k provozování několika domén (v roce 2018 jich bylo 20), staví internetový obchod Jysku na drupalovské multi-site architektuře se sdílenou základnou kódu, avšak s oddělenými databázemi a možnostmi konfigurace pro každou doménu zvlášť. Každá doména má rovněž vlastní platební bránu, dopravce a určitá územní specifika. V neposlední řadě těží e-shop Jysku z multijazyčnosti Drupalu, kdy je potřeba obsah přeložit do několika desítek jazyků, a jeho škálovatelnosti, díky níž zvládá vysokou návštěvnost webu (zhruba 60 milionů zhlédnutí stránek měsíčně). 

4. MUZÉO 

E-shopy na Drupalu - MUZÉO

Muzéo je významná francouzská galerie umění, jež se specializuje na reprodukci a distribuci uměleckých děl. Už samotná home page webu zaujme obrázky s vysokým rozlišením, jež zároveň představují dílčí obsahové kategorie, kdy se uživatel kliknutím na ně dostane na specifickou landing page. Na každé z nich si přitom lze vyfiltrovat díla dle období, stylu či vyobrazeného objektu. Dostat se k jednotlivým kategoriím lze i pomocí postranního menu. Jednoduché a přehledné navigace bylo dosaženo právě implementací Drupalu.

V zápatí webu pak uživatelé najdou na jednom místě veškeré podstatné informace – platební podmínky, podmínky vracení zboží, recenze, informace týkající se odběru newsletteru, propojení se sociálními sítěmi aj.

5. OBERMEYER

E-shopy na Drupalu - OBERMEYER

Obermeyer je značka sportovního a outdoorového oblečení na hory. Její vznik se datuje do roku 1947 a stojí za ním německý rodák Klaus Obermeyer, jenž po několik let působil jako lyžařský instruktor v Aspenu, Coloradu. Právě profese instruktora mu umožnila získat širší povědomí o lyžařském oblečení, které následně uplatnil při uvedení mnoha inovací na trh a při zakládání rodinného podniku.

Obermeyer projekt byl již od počátku unikátní, neboť se jednalo o 3 separátní webové stránky se třemi odlišnými publiky (B2B, B2C, VIP) a objednávkovými i ERP systémy. Cílem bylo především sloučit všechny stránky do jedné dobře integrované platformy.

Ač byl projekt realizován v době, kdy v popředí stála sedmičková verze Drupalu, bylo zvoleno řešení v podobě Drupalu 8 a Drupal Commerce 2. Důvodem bylo zajištění delšího životního cyklu, potřebných aktualizací a v neposlední řadě i snazší údržby systému. 

Výstupem projektu byla požadovaná jednotná a flexibilní e-commerce platforma reflektující cílení na výše zmíněná odlišná publika.

  • V rámci segmentu B2C došlo k integraci s weby dealerů, k implementaci prodeje reklamních předmětů a doporučených produktů; dále byla umožněna tvorba katalogů z dat importovaných z ERP a PLM systémů a v neposlední řadě došlo k vylepšení UX webu a použitelnosti v mobilních zařízeních.
  • Co segmentu B2B týče, byly pro efektivní řízení zásob, cenotvorby a objednávek integrovány ERP a PLM systémy, došlo k přizpůsobení nabídky na míru na základě historie objednávek zákazníků a obchodním zástupcům bylo umožněno dělat objednávky pro celé řetězce prodejen s různým umístěním.
  • Pro VIP zákazníky byla implementována nabídka s různými slevami, platební brána pro online platby a stejně jako u předchozích i ERP a PLM systémy.

Celkově projekt přispěl k vývoji mnoha prvků, jež mohou být využity u dalších obdobných řešení.

Jak jste se v předchozích řádcích mohli sami přesvědčit, e-shop na Drupalu lze provozovat v nejrůznějších odvětvích. E-Commerce platforem samozřejmě existuje celá řada, avšak ne všechny nabízí takové propojení s obsahem jako Drupal. Zaujal-li vás tento článek a chtěli byste také rozjet internetový obchod na Drupalu, neváhejte se obrátit na naše odborníky, pro něž ani e-shop na míru není žádnou překážkou!